Alpentocht 2021 - vrijdag 3 september - 2e trainingsdag

4 september 2021 - Val Thorens, Frankrijk

Om half 7 was ik alweer wakker, maar wel heerlijk geslapen! Daarna rustig aan wakker worden en van lieverlee werd Paul wakker en hebben we heerlijk ontbeten.

De mannen gingen vandaag de laatste 10 km naar de top van de Col de la Madeleine, dat wat ze gisteren niet “konden” afmaken vanwege een klapband. 2 anderen die gisteren zijn aangekomen gingen ook mee. Dus togen we met 2 auto’s inclusief fietsen op de fietsendrager richting Col de la Madeleine. PFFF vond het tochtje richting de laatste 10 km ook niet super leuk om te rijden…haarspeldbochten en 1 auto smal….

Eenmaal aangekomen op de parkeerplaats bij de skilift (10 km onder te top) werden de fietsen van de fietsendrager getild en alles paraat gemaakt voor de laatste rit richting de top. 1 van de mannen die gisteren niet had gereden, ging nog ‘even’ naar beneden om daarna de hele klim te ondernemen. De rest reed nog even een paar rondjes over het parkeerterrein om de spieren even op te warmen en HOP daar gingen ze….

André, ik en Carel gingen er met de auto achteraan, reden ze voorbij en gingen in 1 stuk door naar de top. Daar was het kouder dan ik verwacht had en heb ik me omgekleed van korte broek naar lange broek. Heb daar ook meteen een groot aantal ‘paaltjes’ gekocht voor de gene die de paaltjes sparen….voor de niet fietsers onder ons…..de heren willen zich herinneren welke cols ze beklommen hebben door paaltjes ergens in hun huis tentoon te stellen whahahahahaha Bij ons staan ze op het toilet….dat jullie dat even weten!

Enfin, na 2 bakken koffie en een paar checks van…waar zijn ze….zijn we naar de weg gelopen en tsjonge daar kwam de 1e al aanrijden. VEEL te vroeg!! Mijn fotocamera stond nog niet op scherp, dus werd hij weer naar beneden gestuurd voor een actiefoto hihihihihi

Daarna kwamen de mannen 1 voor 1 naar boven gereden, de een meer naar de knoppen dan de ander, maar CHAPEAU! Ik doe het ze niet na!

Boven nog even een foto gemaakt bij het hoogste punt van de Col de la Madeleine en toen weer terug naar het 10 km punt. 1 auto ging helemaal naar beneden om te kijken hoe het met degene was die helemaal vanaf beneden zou klimmen. Die kwamen we trouwens halverwege de top de het stoppunt tegen, dus die ging lekker!!! Maar tijdens de afdeling haalden we alle heren in…behalve Paul. Die ging als een B52 bommenwerper naar beneden! Ik kon het niet aanzien en toen ging André ook nog even zeggen hoe hard hij ging….ik wilde het niet weten en keek stug de andere kant uit en vooral niet voor me kijken. Wat een dwaas!!! Enfin, heelhuids kwamen ze allemaal beneden aan en toen besloten ze ook nog eens en masse dat ze de hele afdaling wilden doen en dat ik dan maar met onze auto naar beneden moest rijden en kijken voor een restaurantje. Fijn! Mag ik ineens die bult omlaag rijden…had ik me even niet op  ingesteld :) Ik wilde niet achter die mannen rijden, dus ging ik (samen met André) op pad naar beneden en de mannen kwamen  maar achter ons aan. Het afdalen ging prima, maar af en toe kneep ik hem toch wel…haarspeldbochten en stukken weg die niet breed genoeg waren voor 2 auto’s om te passen….zo niet mijn ding! Eenmaal beneden spotte ik een restaurant vlak bij een treinstation en daar hebben we de locatie gedeeld in de app in de hoop dat ze het zouden zien. Gelukkig was dat het geval en kwamen de heren in 1 groep aanrijden bij het restaurant. Daar hebben we heerlijk gegeten. Het was intussen 16.00 uur dus we lustten wel wat.

Van andere TU-ers hoorden we dat het bij het appartement flink regende en dat zagen we wel toen we terug reden. We hebben nog even een afterbakkie gedaan bij 1 appartement en daarna zijn de heren naar een restaurant in de buurt gegaan om te eten. Ik zit nog vol van vanmiddag en ben ook klaar, dus even blog schrijven en zo meteen lekker op tijd plat.

Het was weer een enerverend dagje en morgen is het D-day voor de mannen!!! Heb nu al diepe respect voor alle mannen en vrouwen die de Val Thorens fietsen, lopen of hardlopen. Onderweg gaan wij ze aanmoedigen en boven zullen we zorgen dat onze mannen hun warme kleding hebben voor de afdaling.