Maandag 1 april - De Joodse wijk & Sinterklaaskerk

1 april 2024 - Praag, Tsjechië

Gisteravond bleek dat Paul de software update wel had betaald, maar niet had uitgevoerd. Nadat ik daar achter kwam en de update had uitgevoerd, bleek de download van de foto’s een rommeltje te zijn. Dus die foto’s worden thuis geuploaded.

Vanmorgen waren de koffers snel gepakt, hebben we ontbeten en de koffertjes bij de receptie achter gelaten. Daarna zijn we zonder jas de stad weer ingegaan. Vandaag is het iets meer gewolkt maar wederom een prachtige dag. We hebben zoveel geluk gehad met het weer!

Gisteren vertelde Mirka over de Joodse begraafplaats (waar de doden 12 en 16 hoog zijn opgestapeld vanwege ruimtegebrek) en dat een bezoek aan de synagoge ook de moeite waard zou zijn. We zijn dus via de Karelsbrug naar de Joodse wijk gelopen. Als eerste naar de Joodse begraafplaats. Entree kostte 500 kronen pp. De oudere dame achter de kassa vroeg cash of pin. Paul zegt cash…schuift ze een briefje waarom 800 kronen staat naar ons toe en geeft 200 kronen terug van het 1000 kronen briefje. Dat gezicht van Paul….ik had niet eens om korting gevraagd….whoehahahahahaha soort herkent soort…. Hij kreeg ook een keppeltje van haar want alleen mannen moeten een keppeltje dragen in een synagoge. Echt daarna kon je me opvegen….Paul Cohen Jansen in da flesh…..hihihihihihihi

Het lachen verging ons al snel toen we de synagoge inkwamen want daar stonden op alle muren, de namen van de Praagse Joden die tijdens de 2e WO zijn omgekomen in de verschillende werk/vernietigingskampen. Er was ook een kleine exhibitie van de tekeningen van kinderen in de kampen. Die waren confronterend, zoals een doucheruimte waarin volwassen vrouwen bloot werden afgebeeld, ik kon een kleine traan niet tegenhouden. Daarna bracht de route ons over de oude Joodse begraafplaats. Indrukwekkend! Bij een soort tempeltje lagen allerlei briefjes met een steentje, daar achtergelaten met een boodschap. Zoiets als bij de klaagmuur in Israel. Na de route over de begraafplaats kwamen we bij de ceremonial hall. Daar waren afbeeldingen van het afleggen van de doden en ook hoe daarna het leven weer werd gevierd. Daarna gingen we naar oudste Synagoge van Praag Old-New Synagoge. Dat was een kleine synagoge maar waar alle foto’s van de ontvoerde Joden in Israel stonden. Degene die terug waren gekomen hadden een sticker met welcome home. Als je in de media hoort 120 mensen dan is dat een getal, maar als je de foto’s uitgestald ziet, dan hebben die 120 mensen een naam en gezicht gekregen.

Na deze enerverende en emotionele ervaringen, zijn we naar de nieuwste Synagoge gegaan. De Spanish synagoge…aan de buitenkant ongelofelijk saai, maar binnen……MOOI!!! De bouw van de synagoge was gestart voor de oorlog en eigenlijk niet meer afgemaakt aan de buitenkant. De synagoge is in 1947 geopend.

Na deze synagoge zijn we naar de overkant van de Moldau gelopen over de brug waar we gisteren gefietst hadden. Ik wilde nog graag naar het waterrad en de beverrat. Daar kregen we gisteren de tijd niet voor om foto’s van te maken. Tussendoor ook nog de Johan Lennon Freedom wall meegenomen en de 3 baby’s. Als laatste zijn we naar de SintNicolaaskerk gelopen. Die is vlakbij ons hotel, dus dan zijn we op de route voor de taxi. Nou die kerk sloeg alles…..wat een pracht en praal. Bizar mooi!! Ik heb veel kerken gezien, maar deze deed mijn mond open vallen. Met verbazing en verbijstering hebben we rondgelopen. Na alles gezien te hebben, kwamen we  buiten en zijn we naar het aanbevolen restaurant gelopen…heuvel op naar de Praagse Burcht…HIJGhijg….

Maar het was de moeite waard. Lekkere goulash  met dumplings (gewoon plakken brood alleen zien ze er iets anders uit) met daarbij een lokaal biertje. Op de terugweg nog een heerlijke Trdelnik gescoord (goed voor de heupen) en hophop naar het hotel. Tijdens de laatste 30 meter (meer was het niet) begon het te spetteren. Meer dan dat werd het niet, maar het was de eerste regen in 3 dagen. Uniek voor ons dus.

We hadden vanmorgen bi de receptie onze ervaring met de dinnercruise verteld en de dame van de receptie had dit gedeeld met de organisatie. We kregen gratis drankje en konden kiezen tussen chocolade of wijn. Paul had gekozen voor wijn….domdomdom bleek op de luchthaven. Want in NL kan alles in de koffer blijven, in Praag moet alles eruit. Dus de fles wijn kon hij inleveren 

Voor de rokers van de familie zouden we sigaretten meenemen, maar in Praag kan je los gaan op allerlei soorten e-sigaret smaakjes en het stikt er van de winkels die naast de cola ook canabis verkopen maar gewone sigaretten verkopen ze niet in sloffen. De wietplantjes staan in de etalage. Echt verbazingwekkend! Zelfs allerlei rookgerei voor wiet liggen in de etalages. Op de luchthaven kon je alleen sloffen voor non-EU kopen en voor de EU alleen onbekende merken en e-sigaret zooi. Er was ook een relay zaak op de luchthaven, die verkocht wel gewone pakjes sigaretten en bij navraag ook sloffen. Dus hophop ingeslagen. Maar we vonden het wel verbazingwekkend. Volop canabis en e-smokers, maar weinig pakjes sigaretten. Terwijl er toch volop op straat gerookt wordt….

Praag is trouwens een superschone stad. Er staan overal prullenbakken en die worden grif gebruikt. Aan het eind van de dag worden ze geleegd. Je ziet overdag volop straatvegers die de straten en stoepen aanvegen. Daar kan menig NL gemeente een voorbeeld aan nemen.

Nu zitten we in het vliegtuig en straks is onze citytrip naar Praag dan toch echt afgelopen

Praag is echt een aanrader en wellicht komen we nog eens terug. Zeg nooit nooit 

1. Jacqueline:
    1 april 2024
    Heerlijk om met jullie verhalen mee te reizen citytrip Praag. Mooie verhalen voor ons en mooie herinneringen voor Julie.
  2. Carla Jansen:
    7 april 2024
    Dankjewel! Nu met foto's.....duurt even, maar dan heb je wat :)

Jouw reactie