Zondag 31 maart - 1e Paasdag - fietstour

31 maart 2024 - Praag, Tsjechië

Vanmorgen stond de wekker want we moesten om 10.00 uur aan de andere kant van de rivier zijn voor de fietstour door Praag. Het is frisjes buiten, maar het zonnetje wilde doorbreken. Gewapend met rugtassen en de jassen aan, zijn we te voet over de Karelsbrug naar het vertrek punt gelopen. Gisteren heb ik mezelf een zere teen gelopen, dus deze voorzien van dettol spray en ingepakt in watjes, sokken en schoenen aan. Ook de paracetamol mocht natuurlijk niet ontbreken om terug te kloppen naar de teen 

Toen we op de vertreklocatie aankwamen werden we volop in het NL begroet en stonden er een bergje geel/groene fietsen….ik word gek!!! Haagse stadsfiets in groen/geel……Mijn dag kon niet meer stuk. Toen alle fietsen waren afgesteld, werden we voorgesteld aan onze gids voor de komende 3 uur. Ze heet Mirka (Milka met een R zei ze), ze is van Tsjechische afkomst, maar sprak heel goed NL. Hoe dat kwam heeft ze later uitgelegd.

We fietsten langs allerlei bezienswaardigheden in de verschillende wijken. Wat super fijn was, was dat ze ons ook het Praag van de Tsjechen liet ‘ zien’. Heel veel weetjes te weten gekomen over de geschiedenis van Tsjechie en waarom Tsjechie en Slowakije niet meer samen zijn en waarom ze samen waren gegaan enz. Zo viel het ons gisteren al op dat er zo weinig gebouwen beschadigd waren tijdens de oorlogen,  maar het bleek dat er 1 gebouw is ‘opgeofferd’  om de Duitsers te verjagen. Verder zijn alle bezettingen en bevrijdingen redelijk vreedzaam verlopen. Niet dat de Tsjechen erop zaten te wachten om ingelijfd te worden bij Rusland……Ook wel een belevenis om Praag op de fiets te verkennen. De stad is 1 groot kasseienveld, dus je wordt tijdens het fietsen door elkaar geschud. Een van de mede fietsters zei al….ik ga geen Luik-Bastenaken-Luik fietsen…whahahahaha Daarbij moest je laveren tussen alle auto’s en vooral veel voetgangers…heel veel voetgangers…. Gelukkig hadden die fietsen een bel. Na ongeveer 2 uur hebben we bij een klein restaurantje een heerlijke kop koffie/thee met gebak op. Die Tsjechen zijn gek op zoetigheid! De lokale lekkernij hadden we gisteren al op, maar het barst hier ook van de snoepschepzaakjes. Nadat we even waren bijgekomen van het fietsen, gingen we weer verder. Zo kwamen we ook langs de rivier de Moldau en dat er heel veel beverratten te vinden zijn. MEGAgrote beesten die uit het water komen en dan uit je hand eten…HUH…doet een beetje denken aan de dassen die Linda, Sandy en ik destijds in Zuid Afrika tegen kwamen. Ze zijn een overblijfsel van de bontindustrie die in Tsjechie hoogtij vierde, maar die verdwenen is. Toen zijn deze beverratten ervoor in de plaats gekomen en ze vermenigvuldigen zijn volop. Ook heeft Praag een aantal molens gehad. In een van deze molens staan de 3 baby’s van een kunstenaar. Dit was eigenlijk nagenoeg het einde van de tour en gingen we terug naar de andere kant van de rivier naar ons vertrekpunt. We hadden een superleuke groep en een onwijs te gekke gids. Zelfs Paul vond het gaaf…nou en die geeft geen reet om geschiedenis. Dat wil toch wel wat zeggen 

Na de tour zijn we naar een fotozaak gelopen en hebben we een SD kaart gekocht. De huidige kaart is vol en toen moest ik er een aantal foto’s af gooien. Dat is niet echt de bedoeling. Gelukkig hebben we een fotozaak gevonden en een kaart gekocht. De moest natuurlijk nog wel geformatteerd worden en we hadden trek. Dus zagen we ergen een bord met Garden’s restaurant. Wij dat bord volgen, komen we door een soort van poort met allerlei tafeltjes, houtstapels, maar keurig gesitueerd en niet zo neer gekwakt. Nog verder gelopen en toen een smalle deur door. Staan we in een super leuk restaurant met een binnentuin. Zo leuk!! Buiten een drukke straat met auto’s en trams en in de tuin alleen maar rust. We hebben een heerlijke salade gegeten en ik heb de SD kaart geformatteerd. Nadat ons buikje zich ook weer beter voelde zijn we via de Astronomische klok en de Paasmarkt teruggelopen naar het hotel. Vlak bij het hotel nog nagenoten van het heerlijke zonnige weer en fijne temperatuur op het terras met een lokaal biertje. Diner hebben we op in het restaurant van het hotel en nu alle socials bijwerken en de foto’s downloaden en als het nog lukt….ook nog plaatsen. Anders komt het in NL pas weer.

Morgen nog 1 dagje slenteren door Praag en dan zit deze citytrip er weer op.

1. Janny:
    Leuk verhaal weer
  2. Carla Jansen:
    1 april 2024
    Dankjewel! We hebben genoten van de mini vakantie. Nu weer in het gareel....helaas!
  3. Lea van der Stap:
    31 maart 2024
    Volgens mij hebben jullie veel gezien en beleefd zodat het nu al een geslaagde citytrip is. 😘
  4. Carla Jansen:
    1 april 2024
    Hoi Lea, was zeker een geslaagde citytrip. We hadden ook het weer mee en Praag is geweldig! We hebben veel gelopen en volop genoten.
  5. Jacqueline:
    Top city tripje
  6. Carla Jansen:
    1 april 2024
    Hoi Sissie, Dat was het zeker!!! Gaan we vaker doen volgens Paul.....eerst zien dan geloven :)

Jouw reactie