Dinsdag 22 juni - GrossGlockner

22 juni 2021 - Sankt Johann im Pongau, Oostenrijk

Uitslapen…wat een luxe!!! Vandaag konden we dat zowaar. Meestal gaat de biologische klok af en is uitslapen een utopie. Maar vandaag was het 9 uur….bizar!! Rustig aan ontbijten en bedenken wat we vandaag zouden doen. Omdat het vandaag wederom super lekker weer is, wilden we naar de GrossGlocker. De hoogste berg van Oostenrijk en omdat het helder weer is, zou het zicht dan ook super goed moeten zijn.

Via google maps had ik een kortere route gekregen dan Paul. Bij navraag bij Claudia kan dat kloppen, je kan de GrossGlockner van 2 kanten benaderen. We begonnen met de ‘ korte’  kant. De aantal km zijn het niet, maar wel de weg ernaartoe is geen recht toe recht aan weg.

De meesten die mij kennen weten dat ik geregeld in de beugel hang op bergwegen en Paul maant niet zo hard te rijden whahahaha en ook vandaag ging dat zo. Al reed hij 30 op een haarspeldbocht af, dan reed hij nog te hard…arme man!!!

Voor het rijden op de Hochalpenstrasse moet tol (37,50)betaald worden en het is elke cent waard.

Onderweg zijn we regelmatig gestopt, want hoe gaaf is dat…sneeuw en watervallen en en en. Kortom het was genieten!!! Boven op de berg was het echt wel koud brrrrr 11 graden en beneden was het bijna 30 graden. Wel een verschilletje. Maar waar je ook keek, zo bijzonder om dit van dichtbij mee te maken. Gletsjermeertjes, ‘eeuwige’ sneeuw en er zelfs op lopen. Heel gaaf!! Het eindpunt van de rit was de Franz Jozef Gletscher. Dat was een déja-vu voor ons. Tijdens onze reis door Nieuw Zeeland hebben we ook aan de voet van de Franz Jozef Gletscher gestaan. Alleen in naam hetzelfde, maar verder totaal verschillend. Maar beide Gletsjers zijn aan het verdwijnen door het veranderende klimaat.

Na de nodige klimpartijen, de oh’s en ah’s en genieten van de bergen en de watervallen, zijn we weer terug gereden naar Sankt Johann. Nu de langere route over Lienz. Onderweg zagen we nog watervallen, maar we stopten niet. We waren een beetje waterval moe hihihihihi

Enfin, komen we bij een controlepost om tol te betalen….HUH we zijn toch niet terug bij de tolpoort voor de GrossGlockner? Nee was het de FelberTauernStrasse, een tunnel van ruim 5 kilometer. Een super mooie tunnel en we snapten wel dat je daarvoor 11 euro moest betalen.

Tegen de tijd dat we bij Zell am See waren, was het al ruim na 6 uur s’avonds en dan moet er toch echt een keer gegeten worden. Dus zijn we daar gestopt om te eten (werd trouwens weer naar onze vaccinatieverklaringen gevraagd voordat we gingen zitten) en waren we uiteindelijk om 21.00 terug bij Claudia.

Ik ben meteen buiten gaan zitten en aan de blog begonnen om alle indrukken op te schrijven en Paul zit lekker binnen voetbal te kijken. Nu nog een selectie maken van de foto’s….keuze keuze keuze……

1. Janny:
    22 juni 2021
    Bekende route voor mij😜.
    JW werd helemaal tureluurs van mij in de bergen.
    Hij wist op het laatst de route ze te plannen dat ik zoveel mogelijk aan de bergland zat.
    En dan met de camper, ik zag ons in elke bocht al beneden liggen.🤫.
    Geniet maar met volle teugen.
  2. Carla Jansen:
    22 juni 2021
    Erg hè? En zodra ik een mooi punt zag moest hij meteen stippen🙈 en ik maar denken…in spin de afgrond in…mijn maag draaide geregeld. Maar had het ook niet willen missen. Ik snap JW wel😉
  3. Jacqueline:
    23 juni 2021
    Prachtige foto's sis en weer beeldend geschreven. Zie jou wel hangen met 2 handen aan de beugel. En Paul zijn reactie ajoh valt wel mee.
  4. Carla Jansen:
    23 juni 2021
    Pfff nou zeg dat wel. Maar het was het waard en dat telt.