Blenheim

24 januari 2017 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Vandaag was een super zonnige dag met een klein windje, maar dat mocht de pret absoluut niet drukken!!!

Vanmorgen eerst alle was weggewassen, dus we kunnen er weer een week of zo tegenaan! Jippie!! Ook weer heerlijk ontbeten en daarna zijn we naar de buren gereden voor de wijntour. Heel vervelend om alles uitgelegd te krijgen waarom de Marlborough streek zulke goede wijnen heeft, waarvan de hoofdmoot wordt bepaald door de Sauvignon Blanc druiven. Natuurlijk ging we de wijnkelder in en daar hebben we allerlei soorten rode wijn gedronken. Paul vond vooral de Pinot Noir lekker, dus voortaan niet alleen maar Merlot drinken hihihihi Boven in de proefzaal hebben we de witte wijnen geproefd (deze hadden we gisteren ook al geproefd, maar ach....wij vinden het proeven van wijntjes geen straf). De Rarangi Sauvignon Blanc vond ik nog steeds de lekkerste (Sauvignon Blanc van 1 wijngaard namelijk de Rarangi wijngaard).

Na de tour zijn we naar Wairau River gereden. Wederom een wijnproeverij, maar met een restaurant erbij. Daar hebben we de wijn gedronken van Wairay River bij het eten. Paul de Pinot Noir bij zijn broodje hamburger (de lekkerste ooit gegeten volgens Paul....door de wijn??) en ik een Gewürztraminer bij de oosterse salade. Ook erg jammie!!! De wijnen werden trouwens geadviseerd bij het gerecht! Gelukkig serveren ze overal in NZ water bij het eten, dus we hebben de wijn kunnen verdunnen met water (intern verdunnen dan wel te verstaan :)).

De gids bij Wither Hills adviseerde ons om naar White Bay te rijden. Een mooie baai volgens hem. Nadat we het adres in Tomtom hadden ingevoerd, werd hij een Domdom, want hij stuurde ons finaal de verkeerde kant op. Stonden we ineens ergens in de bushbush.....Ik heb Tommie even gereset en hop toen wist hij het weer en reden we de goede kant op. Al met al vonden wij White Bay en ervan uitgaande dat dan het strand wit zou zijn???? Jammer joh!! Een kiezelstrand, maar het moet gezegd worden....een waanzinnig mooie baai. Helaas konden we de badkleding wel in de auto laten, want het windje was behoorlijk koel. Geen lig op het strand weer dus!!!

We zijn toen naar het Omaka Aviation Heritage Centre gereden. Dit lag op de weg naar ons huidige logeeradres en volgens onze gastvrouw een heel mooie museum over de 1e en 2e wereldoorlog en goed gerestaureerde vliegtuigen. Nu was vanmorgen 1 van deze vliegtuigen over het huis gevlogen en ik vond dat wel bijzonder. Een gele 2dekker met US AirForce op de vleugels!!! Helaas geen foto of film van kunnen maken, omdat ik te verbaast was en genoot van het zien van dit vliegtuig! Bij aankomst konden we kiezen tussen de WW1 of WW2 tour, vanwege het tijdsgebrek (het museum sluit om 5 uur) kozen voor WW2. We vonden het heel bijzonder, want de oorlog was van de verschillende kanten belicht en heel goed gedocumenteerd!!! Nooit geweten dat ook NZ heeft meegevochten in WW2. We hoorden dat 10% van de NZ bevolking heeft meegevochten en dat dit een zware wissel heeft getrokken op de bevolking van toen. Bizar!!! Na de tour hebben we de vliegtuigen buiten nog eens bekeken en daar stond ' mijn'  gele vliegtuigje te schitteren in het zonnetje. Het bleek een trainingsvliegtuig van de US Air Force

Helaas voor Paul konden we niet meer naar het Classic Cars museum. Toen wij Omaka inreden kwam ons een antiek autootje tegemoet! Buiten het museum stond ook een prachtig gerestaureerde auto geparkeerd. Helaas pindakaas....moeten we nog een keertje terug naar NZ :) Want morgen gaan we op de boot naar het Noordereiland en sluiten we het Zuidereiland af.

Nu nog ' even'  alle wijnflessen leegdrinken, want die gaan we niet de boot op sjouwen en weer Wellington insjouwen :)

1. Sandy:
    24 januari 2017
    Super gaaf zeg jammer van de classic cars dan maar volgend jaar
  2. Linda:
    toppie !
  3. Linda:
    25 januari 2017
    Maar goed dat je deze wijnen nu kent want vanuit chili hoef je niet meer zoveel te verwachten
  4. Ronald Wollendorf:
    25 januari 2017
    Ik zat ff zonder internet dus een wat laate reactie,maar ik krijg wel dorst van dit reis verslag.
    Wat chili betreft Linda daar hebben ze nu brandewijn