Rotorua - Maori Village - Mitai

31 januari 2017 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Gisteravond na het schrijven van de dagblog zijn we lekker gaan slapen. Het was een lange vermoeiende maar zeer leerzame dag :)

Met frisse moed begin ik dus nu aan de blog van het diner met show bij een Maori dorp. Hier in de omgeving van Rotorua zijn heel veel Maori dorpen die hun cultuur met je willen delen. De Mitai had een programma die ons wel aansloeg, dus togen we gisteravond rond 18.00 uur richting Rotorua.

Bij aankomst werden we verwelkomt door een vrouwelijke Mitai inclusief gezichtstattoo. Naar we later hebben vernomen is dat de tattoo van de uil. Toen we hadden betaald en een tafel toegewezen hadden gekregen, kwam er een Maori naar ons toe met de vraag van welk land we waren. Hij bleek dus een paar zinnen zeer goed NL te spreken. We kregen van hem een folder met de uitleg van de hele avond en uitleg van de verschillende Maori begrippen in het NL. Zeer attent!! Want niemand kreeg dit :) Later bleek hij de spreker te zijn die de hele avond aan elkaar zou praten. Tijdens zijn toespraak bleek dat hij heel veel talen sprak want er waren Koreanen, Denen, Canadezen, Amerikanen, Australiers, Indiers enz. Kortom een mooi gemixt gezelschap.

We werden in groepen ingedeeld en kregen een kleine rondleiding langs de Hangi (traditioneel gekookt eten) en werd deze onthuld en informatie over de Waka (een hand gesneden oorlogskano). Daarna gingen we naar een stroompje waarover een Waka kwam aanvaren met traditioneel geklede krijgers. Erg gaaf om te zien en te ervaren!!!

Aaneen sluitend kregen we een show te zien van allerlei dansen. Alles in traditioneel geklede Maori’s. Voorafgaand hieraan waren 2 mannen uitgekozen (van het totale internationale gezelschap) om de Chief te begroeten op Maori wijze. Het leukste was, dat daar ook een soort welkomsritueel van de Maori bij hoort en dat de gasten dan ook wat moeten zingen. Er was een grote groep Denen en zij hebben toen een Deens lied gezongen. Erg leuk!!! Daarna volgden heel wat dansen waarvan alles van te voren werd uitgelegd en natuurlijk werd er een HAKA gedanst. Ook werd uitgelegd wat de bedoeling van de HAKA is/was en waarom de tong wordt uitgestoken (= mijn mond watert en ik lik mijn lippen want binnenkort zal ik je vlees proeven).

Op het laatst legde de Chief nog uit wat de verschillende tattoos betekenen. Zowel die in het gezicht als op het lichaam. Daarbij vertelde hij dan wel, dat de tattoos van vanavond op de gezichten van de vrouwelijke en mannelijke Maori’s getekend zijn J

Na deze vertoning van ‘ oorlogsgeweld’  gingen we aan tafel, want intussen waren de, in de Hangi gegaarde gerechten, gesneden en stond alles klaar in buffetvorm. We hebben heerlijk gegeten!!!

Toen onze buikjes vol waren werden we weer in groepen verdeeld voor de rondleiding langs de glow worms (gloei wormen). Als je had gezegd dat ze kleine ledjes hadden gebruikt voor het effect, dan had ik het ook geloofd J Al met al, hebben we een zeer leerzame avond gehad met veel informatie en een goed gevuld buikje

Onderweg was het donker, tot nu toe hadden we nog nooit in het donker gereden, want hier is het pas rond half 10 donker. Wat een berg sterren zagen we!!! Zou onze Sandra ster daar ook tussen zitten???

1. Sandy:
    2 februari 2017
    Mis de foto vd tattoo die zou ik wel
    Willen zien hihi :):)